Plachtařský výcvik v Aeroklubu na kluzácách L-13, momentálně k dispozici pouze jeden kluzák, L-13A, OK-9225
Letecká škola Aeroklubu Josefa Františka provádí výcvik pilota kluzáků k získání průkazu s mezinárodní platností – vystaveného Úřadem pro civilní letectví. K výcviku používáme známé a osvědčené kluzák L13 Blaník.
Létání na kluzáku Vám přinese dosud nepoznané zážitky, a to i těm, kteří již někdy létali. Absolutní volnost pohybu a tichý let ve stoupavých proudech společně s dravými ptáky je zážitek pro každého, stejně jako cenová dostupnost tohoto výcviku. Cenová relace od 25 000,-Kč (v závislosti na Vaší zručnosti) je v současné době nejlevnější možností získání pilotního oprávnění. Doba výcviku je závislá na vhodném počasí a Vaší aktivitě. Za ideálních podmínek je výcvik možné odlétat přibližně za 4-6 měsíců, průměrná doba podle dlouhodobých zkušeností je asi 1 rok. V případě intenzivního výcviku lze k prvnímu samostatnému letu dospět do 14 dnů od zahájení výcviku. Vše záleží na Vás a dohodě s instruktory.Samostatný výcvik je možno zahájit po dovršení 15 let.
Teoretické školení
Na začátku projdete školením teorie, které probíhá většinou během zimních měsíců. Je však možné začít prakticky kdykoliv samostudiem s individuálním termínem zkoušek. Tímto získáte teoretické základy pro praktické létání v předmětech letecká navigace, přístroje, meteorologie, konstrukce letadel, aerodynamika, mechanika letu, letecké předpisy, provoz letadel. Po provedení tzv. pozemních příprav – teorie techniky pilotáže, muže začít praktický výcvik. V jednotlivých předmětech budete školeni odborníky v daném oboru, které nám naše letecká škola v nemalé míře poskytuje. Rozsah minimální náplně, který není nikterak nezvládnutelný, je schválen ÚCL, ale podle Vašich schopností a zájmu můžeme rozšířit rozsah přednášené látka.Podmínkou pro zahájení výcviku je získání vysvedčení radiotelefonisty letadlových stanic.
Praktická část – létání
Základní výcvik (zvládnutí techniky pilotáže)
Průběh výcviku se řídí osnovou AK-PL, schválenou ÚCL, která udává pořadí, počet startů a hodin v jednotlivých úlohách. Tato osnova stanoví minimální počty letů. Přechod k vyšším a náročnějším úlohám určuje Váš instruktor podle Vašich schopností. Někomu tato minimální osnova stačí, jiný ji prolétá na 1000 %, záleží na věku a individuálních schopnostech, které se projeví až po několika startech.
První část se samozřejmě létá na dvoumístných kluzácích s instruktorem. Zahrnuje seznamovací let, přímé lety, mírné a ostré zatáčky, pády, skluzy, lety po okruhu, opravy vadných přistání a řešení mimořádných situací, vývrtky. Následuje přezkoušení a první samostatný let. Po zopakování předchozích nabytých zkušeností doplněných prvním navigačním letem je frekventant výcviku připraven k maturitě – pilotním zkouškám. Tu provádíte s examinátorem Aeroklubu České Republiky po úspěšném složení testů z teoretických předmětů školených během zimní přípravy. Po úspěšném složení teoretické i praktické části se z Vás stává Pilot kluzáků.
Pokračovací výcvik (létání v termických proudech)
Můžete se přeškolit na jednosedadlové výkonné větroně a začne druhá část přípravy, výkonné létání v termických proudech.S našimi instruktory se naučíte vyhledávat a využívat stoupavé proudy tak, aby Váš let mohl trvat i několik hodin. Po splnění podmínek FAI – D, tzv. stříbrného „C“, složeného z dlouhodobého místního termického letu – pětihodinovky, převýšení 1000 m a úspěšného samostatného přeletu 50 km se stáváte z pilota „pokračovacího výcviku“ pilotem „sportovního výcviku“.
Sportovní výcvik (výkonné létání na přeletech a závodech)
Pak již Vám nic nebrání s našimi závodníky vyrážet na dlouhé a ještě delší přelety. Předem plánované tratě mezi otočnými body měří nejdříve 100 až 200 kilometrů, zkušenější závodníci zvládají tratě 300 – 500 km, a ti opravdoví závodníci, mnohdy členové reprezentačních týmů naší republiky, vyrážejí několikrát do roka, v závislosti na počasí, i na lety delší než 700km. Pokud nemáte zájem o výkonné lety na vzdálenost a medaile ze závodů, můžete si jen tak v pohodě kroužit nad místní krajinou, na dokluz od letiště, abyste se nemuseli obávat přistání do pole. Nebo se také můžete udělat mototový výcvik..
Zdroj: www.lkpj.cz