Společnost AEROPILOT s.r.o. vznikla za účelem výroby ultralehkých letadel spojením fyzických osob a společnosti INPRO Čáslav s.r.o.
Společnost AEROPILOT s.r.o. zahájila práce na projektu ultralightu LEGEND v lednu 2010 a fázi vývoje zdárně ukončila v dubnu 2011. Toto letadlo LEGEND bylo vystaveno na AERO výstavě ve Friedrichshafenu v Německu 13. 4. – 16. 4. 2011. Letoun LEGEND se od té doby účastnil aero výstav ve Francii v Blois a Cannes a v Německu v Tannkoshi a v Magdeburgu.
– 24. 5. 2012 náš francouzský dealer pan Pierre Beaulieu z firmy ULM PRESTIGE získal francouzský typový certifikát pro ultralehké letadlo LEGEND.
– 18. 12. 2012 firma AEROPILOT s.r.o. získala Oprávnění k sériové výrobě ultralightů LEGEND.
– 19. 12. 2012 firma AEROPILOT s.r.o. obdržela od LAA ČR Typový certifikát pro ultralehký letoun LEGEND.
– 24. 4. 2013 náš německý distributor pan Werner Hägele z firmy AIROAVIATION GmbH získal od DULV Německý typový certifikát pro ultralehký letoun LEGEND.
Společnost AEROPILOT s.r.o. vedle standardního letounu LEGEND vyrábí také obojživelné plovákové letadlo ve spolupráci s italským distributorem a výrobcem plováků panem Graziano Mazzolari ze společnosti MAZZOLARI s.r.l. Toto plovákové letadlo LEGEND bylo vystaveno na AERO výstavě ve Friedrichshafenu v Německu 24. 4. – 27. 4. 2013.
První letadlo LEGEND bylo přepraveno vzduchem z České republiky přes Maďarsko, Řecko, Turecko, Egypt do Saudské Arábie v dubnu 2014. Transport letadla uskutečnili 2 piloti Capt. Faisal M Al Zahrani a Capt. Andor Kantas z firmy Land Space Aviation v Saudské Arábii.
Ultralehké letadlo je určeno pro sportovní a rekreační létání a turistiku.
Příznivé letové vlastnosti předurčují ultralight jako vhodný pro letecký výcvik. Dobré výkony umožňují použít letoun pro vlekání větroňů. Ultrallehké letadlo poskytuje nadstandardní prostor pro posádku i zavazadla. Prostorné dveře umožňují pohodlné nastupování a nakládání zavazadel. Stavitelná sedadla zajišťují optimální polohu pilotů všech výškových kategorií. Čtyřbodové pásy, tuhá kevlarová kabina a raketový záchranný systém zajišťují maximální bezpečnost posádky při mimořádných událostech.
Technický popis jednotlivých částí ultralehkého letadla
Trup
Trup ultralehkého letadla je sendvičové konstrukce z uhlíkového kompozitu. Do integrálně vyztuženého potahu jsou zalepeny konstrukční přepážky pro zavedení sil od podvozku, záchranného systému, stabilizátoru, směrovky, upínacích pásů, křídla. Na bocích trupu ultralightu je dvojice dveří s otevíráním proti směru letu. Dveře jsou zavěšeny na zapuštěných pantech a zavírány centrálním zámkem.
Křídlo
Křídlo ultralightu je sendvičové jednonosníkové konstrukce z uhlíkového kompozitu. V náběžné části ultralehkého letadla je uložena dvojice palivových nádrží. Křídlo je opatřeno štěrbinovou fowlerovou klapkou. Půdorysný tvar křídla je kombinací obdélníkového centroplánu a lichoběžníkových konců. Na křídle ultralightu je použit profil MS 313. Příčné řízení ultralehkého letadla zajišťují aerodynamiky i hmotně vyvážená křidélka s diferencovanými výchylkami 10° dolů a 25° nahoru. Při výchylce nahoru se vyklání z profilu nos, který zajišťuje příznivý zatáčivý moment ultralightu. Toto opatření umožňuje provádět sportovnímu letadlu mírné zatáčky bez nutnosti použití směrového řízení. Vzpěru křídla tvoří hliníkový profil.
Vodorovná ocasní plocha
Vodorovná ocasní plocha lichoběžníkového tvaru ultralightu je vetknuta pomocí čepů a šroubů do trupových přepážek. Výškovka je aerodynamicky i hmotově vyvážena a je opatřena vyvažovací ploškou ovládanou elektrickým servem. Výchylka výškovky je 27° nahoru a 22° dolů.
Svislá ocasní plocha
Svislá ocasní plocha šípového lichoběžníkového tvaru ultralightu je vyosena proti podélné ose a tak eliminuje vliv šikmého vrtulového proudu. Výchylka směrovky je cca 30°.
Řízení
Zdvojené řízení ultralehkého letadla je u směrovky a křidélek lanové, výškovka má řízení táhlové. Řízení ultralightu je volantové. Směrovka a přední podvozkové kolo sportovního letadla je ovládané pedály s horním zavěšením hřídelů. Toto řešení výrazně zlepšuje kynematiku možného řízení. Ovládání motoru ultralightu, podvozkových brzd, parkovací brzdy, vztlakových klapek zajišťuje centrální sdružený ovladač vztlakové klapky pohání centrální aktuátor pomocí tlačných bowdenů.
Podvozek
Podvozek ultralehkého letadla je tříkolový s řiditelným předním kolem. Hlavní podvozková kola o rozměrech 15×6-6 jsou bržděna hydraulickými kotoučovými brzdami. Odpružení hlavního podvozku zajišťují kompozitové nohy. Přední podvozek je opatřen pružinohydraulickým tlumičem. Všechna kola ultralightu mají aerodynamické kryty.
Palivová soustava
Palivová soustava ultralehkého letadla je zdvojená. Dvojice záložních reverzních čerpadel umožňuje spodní tlakové plnění křídlových palivových nádrží.
Pohonné jednotky
Pro ultralehké letadlo je možné vybírat – ze 2 typů motorů a dvou typů vrtulí. Je možné instalovat čtyřtaktní motory ROTAX 912 UL a ROTAX 912 ULS. K těmto motorům nabízíme dvoulistou elektricky stavitelnou vrtuli WOODCOMP SR 3000/2W a třílistou na zemi stavitelnou vrtuli PESZKE AS 1730/1950-2.
Výstroj
Ultralehké letadlo lze vybavit – klasickými analogovými přístroji v kombinaci s navigací GPS nebo glas kokpitem, který v sobě zahrnuje letové, motorové, navigační přístroje i odpovídač.
Zdroj: www.aeropilotcz.com