Firma Schempp-Hirth výroba letadel spol. s r.o. je pokračovatelem tradice letecké výroby na choceňsku, kterou v roce 1935 odstartovali pánové Ing. P. Beneš a Ing. J. Mráz svou továrnou na letadla (více viz historie), později zestátněnou a od roku 1955 známou pod názvem Orličan.
Byla to právě letecká divize podniku Orličan, z níž se v důsledku několika neúspěšných pokusů o privatizaci zrodila v roce 1996 společnost Schempp-Hirth výroba letadel spol. s r.o (zapsána do obchodního rejstříku 3.1.1996, spisová značka: oddíl C, vložka 9687 vedená u Krajského soudu v Hradci Králové).
V současné době zaměstnáváme zhruba osm desítek kvalifikovaných pracovníků, jsme držitelé šesti certifikátů (viz oddíl „certifikáty“) a náš výrobní program má následující podobu:
– výroba celokompozitového větroně Discus CS
– výroba kompozitových dílů na větroně Discus 2a/b, Ventus 2a/b/c, Duo Discus xL , Arcus a Quintus
– výroba stavebních dílů (trup, křídla, ocasní plochy) na letoun VL-3
– výroba obojživelného letounu Seagle
– zámečnické a nástrojařské práce
– servis a údržba letadel
Výroba
Vlastní nosný výrobní program doposud převážně tvořila výroba celokompozitových větroňů Discus CS a Duo Discus, ultralehkých letadel VL-3 a od roku 2014 i obojživelné letadlo Seagle.
Discus CS
je jednomístný vysokovýkonný větroň třídy Standard dle FAI (rozpětí 15 m). Jeho výroba byla v Chocni zahájena v dubnu 1990 a do dnešního dne bylo vyrobeno a prodáno 334 kompletních letadel.
Duo Discus
je dvoumístný větroň o rozpětí 20 m. Jeho produkce byla v Chocni zahájena v lednu 1995, zpočátku pouze výrobou trupů. Rozsah spolupráce na tomto typu se postupně rozšiřoval tak, že od podzimu 1997 se v Chocni vyrábí kompletní letadlo. Do dnešního dne bylo vyrobeno a prodáno 657 letadel tohoto typu.
ýrobky firmy Schempp-Hirth stále zaujímají přední místo na světovém trhu větroňů.
Seagle Amphibian
Dne 5. srpna 2008 byla úvodní letovou zkouškou úspěšně završena etapa vývoje letounu Seagle (kategorie obojživelný letoun). Naše firma je spolu s WQS spoluvlastníkem veškerých práv na tento projekt a od roku 2014 se chystá sériová výroba v počtu 10-15 letadel ročně, především pro severoamerický trh.
Výroba
Vlastní nosný výrobní program doposud převážně tvořila výroba celokompozitových větroňů Discus CS a Duo Discus, ultralehkých letadel VL-3 a od roku 2014 i obojživelné letadlo Seagle.
Discus CS
je jednomístný vysokovýkonný větroň třídy Standard dle FAI (rozpětí 15 m). Jeho výroba byla v Chocni zahájena v dubnu 1990 a do dnešního dne bylo vyrobeno a prodáno 334 kompletních letadel.
Duo Discus
je dvoumístný větroň o rozpětí 20 m. Jeho produkce byla v Chocni zahájena v lednu 1995, zpočátku pouze výrobou trupů. Rozsah spolupráce na tomto typu se postupně rozšiřoval tak, že od podzimu 1997 se v Chocni vyrábí kompletní letadlo. Do dnešního dne bylo vyrobeno a prodáno 657 letadel tohoto typu.
Výrobky firmy Schempp-Hirth stále zaujímají přední místo na světovém trhu větroňů.
Seagle Amphibian
Dne 5. srpna 2008 byla úvodní letovou zkouškou úspěšně završena etapa vývoje letounu Seagle (kategorie obojživelný letoun). Naše firma je spolu s WQS spoluvlastníkem veškerých práv na tento projekt a od roku 2014 se chystá sériová výroba v počtu 10-15 letadel ročně, především pro severoamerický trh.
V součastné době má společnost následující významné odběratele:
1) Společnost JMB Aircraft, s.r.o.
Jde o výrobu kompletních letounů VL-3 Sprint. VL-3 Sprint je dvoumístný ultralehký letoun. Ve své kategorii je tento letoun v současné době držitelem dvou světových rekordů.
2) Německá společnost Schempp-Hirth Flugzeugbau GmbH
V tomto případě jde o již zmiňovanou výrobu celých letadel (typ Discus CS, případně Duo Discus) a dále výrobu dílů letadel Ventus 2b, Ventus 2c, Discus 2c, Nimbus 4 a Arcus.
Zdroj: www.shvl.cz
1 komentář u „Schempp-Hirth – tradiční výroba letadel na Choceňsku“
Firma Schempp-Hirth výroba letadel s.r.o. je díky podvodům a dluhům Lubora Kulta v insolvenci. Ins. řízení stále probíhá – viz. odkaz na ins. rejstřík. Z majetku firmy zmizel majetek v hodnotě několika desítek milionů Kč (majetek hmotný i nehmotný – automobily, letadla, výrobní prostředky, postupy, technologie, přípravky, dokumentace…). Většinu tohoto majetku prohlašuje firma Orličan s.r.o., která vznikla narychlo před vyhlášením konkursu za vlastní. A jakým způsobem došlo k této „transformaci“? – to si každý může lehce domyslet. Ať žije národní sport – tunelování!